Terveydenhuollon organisaation digitaalisten työkalujen kouluttajan toimintamallin kehittäminen ja toteutus
Kuusisto, Henna (2023)
Kuusisto, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304195564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304195564
Tiivistelmä
Kehittämistyön aiheena oli työterveyden digitaalisten työkalujen kouluttajan toimintamallin kehittäminen ja toteutus. Tavoitteena oli selvittää digitaalisten työkalujen kouluttajan roolin tarpeellisuus kohdeorganisaation työterveyshuollon työntekijöiden näkökulmasta sekä selvittää millaisella toimintamallilla kouluttajan toivotaan toteuttavan koulutustyötä. Kehittämistyössä tarkasteltiin ja tutkittiin myös työterveyden digitaalisten työkalujen kouluttajan työn mahdollisia vaikutuksia työntekijöiden työhyvinvointiin sekä voisiko kouluttajan toiminta tehostaa työterveyden monialaista yhteistyötä. Monialaisesti työskentelevä henkilöstö on työhönsä tyytyväisempi ja pystyy vastaamaan paremmin asi-akkaiden tarpeisiin.
Tutkimuksen kohteena oli osa kohdeorganisaation työterveysyksiköiden työntekijöistä. Työterveyshuollossa työskennellään monialaisena tiiminä, jossa voi työskennellä useiden työterveyden ammattihenkilöiden lisäksi asiantuntijoita. Tämä tutkimus rajattiin koskemaan työterveyslääkäreitä, -hoitajia, -psykologeja ja työfysioterapeutteja.
Kehittämistyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Tietoperustaa työlle haettiin kirjallisuuskatsauksella. Toiminnallisena osiona työssä toteutettiin työpajat, joissa käytettiin työpajamuotona aivoriiheä. Työpajojen sisältöä rakennettiin sähköisen kyselyn tulosten analyysin perusteella. Sähköinen kysely toteutettiin kohdeorganisaation työterveysyksikön työntekijöille. Kysely laadittiin tätä kehittämistyötä varten.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt työterveyden digitaalisten työkalujen kouluttajan toimintamalli laadittiin yhdessä työntekijöiden ja esihenkilöiden kanssa, jotta siitä saatiin mahdollisimman käytännönläheinen ja organisaation toimintoihin sopiva. Koska tehdyn tutkimuksen mukaan kouluttajan työllä koettiin voivan olevan positiivinen vaikutus työhyvinvointiin sekä monialaiseen yhteistyöhön, toimintamalli otetaan kehittämistyöntekijän työyksikössä käyttöön. Tulevaisuudessa sitä tullaan kehittämään käytännön kokemuksen sekä työntekijöiltä kerättävän palautteen pohjalta entistä toimivammaksi.
Tutkimuksen kohteena oli osa kohdeorganisaation työterveysyksiköiden työntekijöistä. Työterveyshuollossa työskennellään monialaisena tiiminä, jossa voi työskennellä useiden työterveyden ammattihenkilöiden lisäksi asiantuntijoita. Tämä tutkimus rajattiin koskemaan työterveyslääkäreitä, -hoitajia, -psykologeja ja työfysioterapeutteja.
Kehittämistyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Tietoperustaa työlle haettiin kirjallisuuskatsauksella. Toiminnallisena osiona työssä toteutettiin työpajat, joissa käytettiin työpajamuotona aivoriiheä. Työpajojen sisältöä rakennettiin sähköisen kyselyn tulosten analyysin perusteella. Sähköinen kysely toteutettiin kohdeorganisaation työterveysyksikön työntekijöille. Kysely laadittiin tätä kehittämistyötä varten.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt työterveyden digitaalisten työkalujen kouluttajan toimintamalli laadittiin yhdessä työntekijöiden ja esihenkilöiden kanssa, jotta siitä saatiin mahdollisimman käytännönläheinen ja organisaation toimintoihin sopiva. Koska tehdyn tutkimuksen mukaan kouluttajan työllä koettiin voivan olevan positiivinen vaikutus työhyvinvointiin sekä monialaiseen yhteistyöhön, toimintamalli otetaan kehittämistyöntekijän työyksikössä käyttöön. Tulevaisuudessa sitä tullaan kehittämään käytännön kokemuksen sekä työntekijöiltä kerättävän palautteen pohjalta entistä toimivammaksi.